Affärsmodeller för cirkulär ekonomi
Cirkulära affärsmodeller erbjuder företag nya sätt att skapa värde på ett hållbart sätt. De strävar efter att maximera resursernas livslängd och minska mängden avfall och förbrukningen av naturresurser. Den cirkulära ekonomin skiljer sig från den traditionella linjära ekonomin, där produkter tillverkas, används och kastas bort. I den cirkulära ekonomin ligger fokus på kontinuerlig cirkulation av material och produkter – de designas, tillverkas och används på ett sätt som gör att deras livscykel kan vara så lång som möjligt. Detta skapar affärsmöjligheter att fokusera på exempelvis tjänster istället för enbart produktförsäljning.
Vi har samlat grundläggande information om cirkulära affärsmodeller på denna sida. Utöver allmän information har vi lagt till länkar till projektmaterial och några användbara källor.

Centrala cirkulära affärsmodeller är
- Produkt som tjänst: I produkt som tjänst-modellen erbjuder företaget användningsrätten till en produkt som en tjänst istället för själva produkten, till exempel betalar kunden för användningsrätten till en maskin istället för att äga den.
- Förnybarhet: Företaget använder förnybara och återvinningsbara material i design och tillverkning av nya produkter. Befintliga material hålls i cirkulation och hamnar inte som avfall på deponier.
- Delningsplattformar: Delningsplattformar bygger på att öka användningsgraden och förlänga livscykeln för varor och resurser, vilket minskar behovet av produkter och ökar användningsgraden av befintliga resurser. Delning av varor sker vanligtvis på digitala plattformar genom bl.a. uthyrning, försäljning, delning och återanvändning.
- Förlängning av produktlivscykeln: Produkter hålls i sitt ursprungliga användningsområde så länge som möjligt genom bl.a. underhåll, reparation och återtillverkning.
- Resurseffektivitet och återvinning: Målet med denna affärsmodell är att effektivt samla in och återvinna material för att minska materialspill. Resurseffektiviteten kan förbättras genom bl.a. användning och återtillverkning av avfall, sidoströmmar och överskott.
Cirkulära affärsmodeller minskar inte bara miljöpåverkan, utan erbjuder också företag ekonomiska fördelar och konkurrensfördelar. Konsumenternas intresse för ansvarsfulla val ökar ständigt, vilket ökar efterfrågan på hållbara produkter och tjänster. Cirkulära modeller uppmuntrar också företag att utveckla innovativa lösningar och använda digitala verktyg för exempelvis spårning av produktlivscykeln och resurshantering.
Cirkulära affärsmodeller kombinerar mer hållbar konsumtion med ekonomisk framgång, vilket stödjer övergången till ett mer ansvarsfullt och resurseffektivt samhälle.
Den cirkulära ekonomin är en möjlighet!
Webbinarium
Lär dig mer om cirkulära affärsmodeller genom Riku Sinervos (Sitra) presentation Perspektiv på cirkulär ekonomi. Riku Sinervos presentation från Sitra.
Presentationen spelades in under WeCircle-projektets workshop den 7 november 2023.
Annat material som stöd för cirkulärt tänkande
- Sitras handbok för företag: https://www.sitra.fi/wp/wp-content/uploads/2022/02/kestavaa-kasvua-kiertotalouden-liiketoimintamalleista-2-1.pdf
- Europaparlamentet: Vad är cirkulär ekonomi och varför är den viktig?
- Kiertotalous-Suomi: Cirkulära affärsmodeller
- Nordic Innovation: Nordic Circular Economy Playbook (Nordic Innovation 2021), för tillverkningsindustrin







