Vastuullisuusviestintä on aihe, joka kiinnostaa useita yrityksiä, joten WeCirclen työpajaankin oli saapunut runsaasti osallistujia. Työpajan asiantuntijana toimi Raija Kaljunen Laureasta. Työpaja pohjautui osittain syyskuussa 2024 järjestettyyn webinaariin, jossa Heidi Korvan Communikésta kertoi vastuullisuusviestinnän mahdollisuuksista pk-yrityksille (linkki webinaaritallenteeseen https://wecircle.fi/materiaalit/webinaarit/). 

Työpajan alussa Kaljunen nosti esille tekojen merkityksen vastuullisuudessa.  

– Vastuullisuus on tekoja, samoin vastuullisuusviestintä. Luottamus yritykseen ja sen vastuullisuuteen rakentuu pitkäjänteisesti konkreettisen tekojen kautta, totesi Kaljunen. 

Henkilökunta mukaan jo suunnitteluun 

Pk-yrityksen kannattaa aloittaa vastuullisuusviestintä omista työntekijöistä ja ottaa heidät mukaan suunnittelemaan vastuullisuusviestintää. 

– Sidosryhmiä on jokaisella yrityksellä paljon, mutta henkilökunnan omien verkostojen merkitys saattaa joskus unohtua. Yrityksen maineen ja luottamuksen kehittämisen kannalta ne kaikki ovat tärkeitä, muistutti Kaljunen. 

Työpajaosuudessa paikalla olevat yritykset pääsivät tunnistamaan omia vastuullisuustekojaan sekä laatimaan viestinnän sidosryhmäkarttaa. Kotiin viemisenä jokaisella yrityksellä oli mukaan konkreettinen pieni viestintäsuunnitelma. 

Työpaja sai yritysten edustajilta erittäin hyvää palautetta ja aiheen äärelle haluttaisiin palata yhdessä uudestaan vielä myöhemmin.  

Yrityksiltä saadun palautteen perusteella osallistujat saivat konkreettisia vinkkejä vastuullisuusviestintään sekä kaivattua rohkaisua siihen, että jo tehdyistä asioista kannattaa kertoa yrityksen viestinnässä. Myös aikataulutettu polku oman yrityksen vastuullisuusviestinnän edistämiseen oli monen osallistujan mielestä tervetullut.