WeCircle-hankkeen kautta pyrimme mahdollistamaan yrityksille Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijayhteistyön. Syksyllä 2024 toteutettiin opiskelijaprojekti Brione Oy:n toimeksiannosta. Brione haluaa toimia vastuullisuustyön edelläkävijänä ja projektiryhmän tehtävänä oli tuoda Brionen vastuullisuustoimet selkeämmin esille. Yrityksen edustajana projektissa oli toimitusjohtaja Tero Niemelä. Opiskelijaprojektin tavoitteena oli – ei enempää eikä vähempää – kuin maailmanluokan vastuullisuusviestinnän toteuttaminen Brionen ulkoisille sidosryhmille. Projektin aikana opiskelijat toteuttivat yrityksen käyttöön työkaluja, kuten vastuullisuusviestinnän vuosikellon ja vastuullisuussanaston viestinnän tueksi sekä sitä helpottamaan.

Miten sanoittaa vastuullisuustoimet

Brione Oy:ssä vastuullisuusasiat on otettu toiminnan ytimeen toimitusjohtajan oman osaamisen ja kiinnostuneisuuden myötä. Niemelä on opiskellut vastuullisuutta ja on ensimmäinen Suomessa opiskellut ja valmistunut Green Lean Six Sigma Black Belt. Muun muassa tämän osaamisen myötä yrityksessä on tehty useita vastuullisuutta edistäviä toimia ja Niemelä korostaa sitä, että vastuullisuus ohjaa kaikkea yrityksen päätöksentekoa. Brionen edelläkävijyyttä vastuullisuustyössä vahvistaa sille tänä vuonna myönnetty Vuoden Alihankkija -titteli. Kyseisen kilpailun tämän vuoden erityisteemana oli vastuullisuus.

Haasteena vastuullisuusviestinnän osalta Brionessa ei siis missään nimessä ole se, että vastuullisuudesta ei olisi kerrottavaa, vaan pikemminkin se, miten vastuullisuudesta voisi kertoa ulkopuolisille. ”Minun on vaikea löytää arjesta aikaa sille, että ehtisin miettiä sanoituksia vastuullisuustyöllemme. Meille vastuullisuus on toiminnan keskiössä, mutta siitä viestiminen on yllättävän haastavaa muun työn ohella, sillä emme me näe mistä kaikesta vastuullisuudessa voisimmekaan viestiä muille. Meillä vastuullisuus on mukana kaikessa päätöksenteossa”, Tero Niemelä toteaa.

Molemminpuolinen oppimisprosessi

Opiskelijaprojekti toimii oppimiskokemuksena sekä opiskelijoille että yritykselle. Opiskelijat pääsivät perehtymään heille aiemmin vieraampaan vastuullisuusviestintään. Asiaan perehtyminen sai aikaan sen, että opiskelijat alkoivat myös omassa arjessaan kiinnittää huomiota vastuullisuuteen liittyvään viestintään. Lisäksi opiskelijat saivat arvokasta oppia projektityöskentelystä. Tero Niemelä myös ilahduttavan usein korosti tätä oppimiskokemuksen roolia opiskelijoille projektissa. Brionella on muutenkin huomioitu sosiaalisen vastuun teemat myös siinä, että työntekijöiden asemaa tärkeimpänä resurssina korostetaan usein. Lisäksi Brione on tehnyt paikallisia hyväntekeväisyysprojekteja esim. liikennekasvatukseen liittyen paikallisessa varhaiskasvatuksessa ja valmistanut kaminoita Ukrainaan lahjoitettavaksi.

Opiskelijaprojektin kautta Brione Oy puolestaan sai oppeja siitä, miten muut yritykset kertovat vastuullisuudestaan, ja miten Brionessa voisi systemaattisemmin tuoda vastuullisuusviestintää osaksi yrityksen arkea esimerkiksi viestinnän vuosikelloa hyödyntäen. ”Opiskelijat auttoivat näkemään, mitä kaikkea meidän pitäisi kertoa esimerkiksi yrityksen verkkosivuilla vastuullisuudesta”, Niemelä kiittelee.

Tutustu tarkemmin yritykseen: Brione Oy